יום שני, 6 באפריל 2020

הרצאה מספר 3- מעגלי ידע וחדשנות

בהרצאה המשכנו את המצגת הקודמת שעסקה במעגלי ידע, דיברנו על מודל הספירלה של Nonaka & Takeuchi העוסק בידע סמוי וגלוי. דיברנו על המעברים מידע גלוי לסמוי, סמוי לסמוי וכדומה. עסקנו גם במודל ההכרה של von Krogh & Ross שעסק בהבחנה בין ידע אישי לידע חברתי. התחלנו את ההרצאה שעוסקת בחדשנות וראינו מעט היכן ממוקמת ישראל בהקשר של מדד החדשנות. דיברנו מעט על הספר Blue ocean strategy,  מכונת ההצבעות של תומס אדיסון והמצאותיו, המודל של רוג'רס וכו'.
לקראת סוף ההרצאה דיברנו על hype cycle, הנושא עניין אותי ולכן החלטתי להעמיק בו.

מהו hype cycle?

hype cycle  ("עקומת ההתלהמות") היא תצוגה גרפית המציגה את ההתפתחות והאימוץ של טכנולוגיות ויישומים, עקומה זו שייכת לחברת גרטנר- חברה אמריקאית העוסקת במחקר ובייעוץ בטכנולוגיית המידע. היא נוסדה על ידי ישראלי- אמריקאי גדעון גרטנר.

הגרף מחולק לחמישה שלבים עיקריים: העוררות הטכנולוגית, פסגת הציפיות, ההתפכחות, הטיפוס על ההארה והכניסה למישור האימוץ ההמוני. לפי המיקום של הטכנולוגייה על הגרף אפשר להבין לאיזה שלב היא שייכת.



hype cycle משמשת חברות כמעין מדד לידע ולרמת סיכונים שכרוכים במאמץ או בהשקעה בטכנולוגיות השונות. מאחר ובתחילת הדרך של טכנולוגיה חדשה חברות עדיין לא יכולות לעשות הערכה מושכלת לגבי המחיר והתועלת שהטכנולוגיה החדשה מציעה, רמת הסיכון גבוהה. ככל שהטכנולוגיה מתקדמת בשלבים של ההייפ סייקל, יש יותר מידע לגביה ורמת הסיכון יורדת. אורך הזמן שלוקח לטכנולוגיה לעבור את השלבים משתנה. חברות מהירות יעברו את כל המחזור בשנתיים ולאיטיות זה יכול לקחת עשרים שנה. המסר העיקרי שחברת גרטנר מנסה להעביר לחברות השונות היא לא להשקיע בטכנולוגיות רק כי הן בשלב ה"הייפ" ולא להתעלם מטכנולוגיות שכרגע לא עומדות בציפיות.

נתבונן בעקומה הבאה:


Gartner Hype Cycle for Emerging Technologies, 2019

ניתן לראות את טכנולוגיית ה-5G אשר נמצאת בשיא הציפיות בשנת 2019, על פי העקומה של גרטנר הצפויה להיות ירידה משמעותית בציפיות ממנה אך סביר להניח שבסוף היא תתייצב. טכנולוגיות שמצליחות לעבור את שלב הירידה בסוף מתייצבות.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הרצאה מספר 8- WIKI ובורסת רעיונות  בהרצאה עסקנו בפלטפורומות נוספות שעושות שימוש בידע ובחכמת ההמונים. תחילה הוצג מאמר שעוסק בפלטפורמה לשי...